Een fles Dreft

Een fles Dreft

over activerende didactiek en online lesgeven

Bij de les blijven

Niets is zo belangrijk als: ‘Betrokken blijven bij de les.’ Nu ik het schrijf denk ik: ‘Ach ja dat is een uitdrukking: Bij de les blijven!’ Het geldt voor alles wat we doen in het leven. Wanneer je afdwaalt, iets anders gaat doen, is je volledige aandacht op dat wat je aan het doen bent verdwenen en dat kan grote gevolgen hebben.

Bij de les blijven impliceert in het onderwijs twee dingen:

  • Je bent als kind in staat om jezelf te richten op de stof. Dit is een behoorlijk complexe vaardigheid of eigenlijk zijn het (meta) cognitieve vaardigheden. Vaardigheden die ervoor zorgen dat je zelfregulerend kan leren. Maar dat is voor een andere keer. 

Het impliceert namelijk ook dat: 

  • De leerkracht leerlingen bij de les kan houden. Daarover in dit schrijven meer.

Actief online

Er zijn talloze vaardigheden, tips, ideeën waarmee je als leerkracht ervoor kan zorgen dat alle leerlingen bij de les blijven, de zogenaamde activerende didactiek. Methodieken als: Stel je vraag aan de hele groep en niet aan 1 kind/ geen vingers opsteken, maar zelf kiezen wie een antwoord geeft/ beurtstokjes / wisbordjes / Quiz en ga zo maar door. 

Deze methodieken zijn ontwikkeld voor een klas kinderen in een lokaal met jou als leerkracht live aanwezig. Vaak worden ze aangevuld met  goede en effectieve online tools. Ze zijn ontwikkeld in een tijd waarin leerlingen letterlijk aanwezig zijn en ook regelmatig in beweging komen. Gewoon om iets te pakken, te spelen op het plein, fietsen van en naar school, de sport en ga zo door.

Maar nu is de situatie totaal anders.

Nu zit of hangt een kind achter een scherm. Op een stoel. Luisteren en kijken. Luisteren en kijken. Kijken naar je medeleerlingen die van links naar rechts wiebelen op het scherm. Luisteren naar de stem van de leerkracht die afhankelijk van de kwaliteit van je koptelefoon snerpend, te hoog, te laag  of normaal klinkt. Niet alleen figuurlijk niet echt actief, letterlijk ook niet. Tijd voor niet-online-actieverende didactiek tijdens het online lesgeven.  Activerende didactiek door letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. 

En dat kan! 

Een fles Dreft

Zo liet collega Carolien deze week de kinderen iets groens en iets roods zoeken. Hoppatee in beweging. Door je huis. Even je loopje en gaan. En daar kwam de fles Dreft. De activiteit was duidelijk.

Als het goed is laat je iets ‘groens’ zien, als het fout is iets ‘roods’. En zo danste de fles Dreft door het beeld samen met een groene plant, de jas van mama, het kaft van ‘Kasper wordt een T-rex’ en ga zo maar door.  Actief betrokken leerlingen.

Het heerlijke tegenovergestelde van wat ik hier schuin achter mij heb. Een dochter van wie ik denk dat haar hoofd straks op de tafel valt, want de hand die dat ding ondersteunt zakt lager en lager.

Deel je ideeën

Misschien barst je zelf van de ideeën waardoor je kinderen online les kan geven en kan activeren en betrekken, zelf laten denken. Of andere ideeën die je al lesgevend achter een scherm hebt ontdekt. Scan deze QR code en deel je idee. Ik verzamel ze en publiceer ze dan weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *