16-01-2023

Heilige onderwijshuisjes (1)

Niemand is zo ‘eigen ‘WIJS’ als een onderWIJZER(es)! 

Reflectie: Niemand is zo ‘eigen”WIJS’ als ikzelf…. oeps.

En het lijkt wel of we dan in Nederland nog wat eigen’wijzer’ zijn dan landen om ons heen. We grossieren in onderwijsconcepten, stijlen, leuke ideeën, afwijkende routes, eigen kleur enz. enz. enz.

tig besturen elk met tig scholen en allemaal anders.

Mooi en ‘eigen”wijs’.

We raken geïnspireerd door een visie, een idee, een fantastisch middel en maken van deze inspiratie die overtuigend gebracht wordt, de waarheid omdat die het beste bij ons past. Ik herken dat als geen ander maar de laatste jaren probeer ik dat roer drastisch om te gooien door bij alles te vragen: ‘Klopt het wel?’

Een kritische vraag die we denk ik helaas in deze tijd bij alles moeten stellen. ‘Klopt het wel?’ 

Een andere vraag die we wat mij betreft zeker in het onderwijs moeten stellen is: ‘Klopt het nog steeds?’ Onze sector doet namelijk al heel veel jaren dat wat we ooit geleerd hebben. 

En zo ontdek ik heel wat heilige huisjes, met dank aan het wereld wijde web en de vele mensen die zich bezig houden met deze vragen: ‘Klopt het wel? Klopt het nog steeds?

Het werken met leerstijlen is zo’n Heilig onderwijshuisje.

Maar het klopt niet.

Gewoon niet.

Meer weten: https://www.nemokennislink.nl/facesofscience/blogs/waarom-leerstijlen-niet-bestaan/​​​​​​​