Competentie

Omdenken Ja, maar! versus Ja, en! Denk je in problemen of uitdagingen. Vasthouden of loslaten… of is loslaten juist het verkeerde woord! Het gaat namelijk om ‘nieuw vasthouden’. Is het of of EN! Omdenken! Ik doe het. De 6 is een 9 en andersom. Een b is ook een d of een p of een …

Competentie

Verwoorden Zet maar even op papier! Je moet nogal wat schrijven in het onderwijs. Zet maar even op papier! Ideeën, beslissingen, visies, dromen, afspraken, jaarplannen, schoolgids, schoolplan en ga zo maar door. In een onderwijsorganisatie wordt nogal veel geschreven! Soms een immense klus die niet altijd in de lijn van de talenten van de persoon …

Competentie

Onderzoeken Waarom Wat Wel Werkt en Wanneer Te vaak en te veel rennen onderwijsorganisaties enthousiast en gestimuleerd door goede marketing campagnes achter een idee, concept, visie aan zonder onderzoek te doen naar ‘Waarom wat wel werkt en wanneer.’ Voor je het weet zijn er prachtige initiatieven in de school die worden uitgevoerd, niet verankerd in …

Competentie

Verbinden Onderwijs is complex. Het wordt bepaald door vele, uiteenlopende factoren. Om te komen tot verbetering of verandering van schakels in de organisatie is Verbinden een zeer belangrijk. Verbinding tussen Beleid, visie en dromen. Teamleden onderling, team en directie, school en bestuur. Kinderen en teamleden, kinderen en lesstof. Organisatie-eisen en tijd, inzet en motivatie. Onderzoek …